Scrierea unui articol presupune parcurgerea a patru obiective:
- Motivaţia de a scrie;
- Care va fi subiectul/topicul articolului;
- Ce structură va avea articolul;
- Cum se vor parcurge ideile (povestea articolului).
1. Motivaţia de a scrie.
Înainte de a începe sa scrii trebuie să stabileşti motivul din spatele acestei activitati. Principalele avantaje ale scrierii sunt fixarea cunostiinţelor mult mai aprofundat faţă de o dezbatere orală, o mai bună capacitate de a raţionaliza si o claritate în gandire şi exprimare. Mai mult decât atât, articolul în sine poate fi văzut ca o promovare personala şi profesională.
2. Subiectul (topicul) articolului.
Subiectul pe care doreşti să-l dezbaţi trebuie să conţină mai multe paragrafe / argumente care îmbinate să contureze un singur topic, adică o singură idee centrală. Pentru a face acest lucru trebuie ca toate paragrafele să nu se extindă prea mult sau să fie prea scurte pentru a nu aduce confuzie in înţelegerea articolului.
3. Structura articolelor.
Articolele sunt alcătuite din trei părţi; introducerea, conţinutul şi concluzia. În introducere se prezintă în ce constă ideea generală a subiectului şi se descriu pe scurt câteva dintre subpunctele care se vor regăsi în conţinutul articolului. Conţinutul este cea mai voluminoasă parte a articolului având cel putin trei paragrafe. În cadrul conţinutului se prezintă informaţiile necesare dezvoltarii subiectului, dar şi argumentele sau opinii personale. Ultima parte a articolului este concluzia. În cadrul acesteia se urmăreşte validarea introducerii cu elementele esenţiale dezbătute în conţinutul articolului.
Articolele sunt considerate texte non-ficţionale - adică descriu lucruri/fenomene reale, şi sunt părţi ale unei colecţii, de exemplu reviste, ziare, bloguri, ş.a.m.d. Majoritatea articolelor au o lungime care variază între 300 - 8000 de cuvinte, sunt scrise de către o singură persoană şi sunt destinate pentru a fi citite de către un colectiv.
În funcţie de întrebuinţarea lor, textele non-ficţionale (articolelor) se clasifică în modul următor:
- texte discriptive (articolele propriu-zise) - folosite pentru a dezbate un subiect general, au dimensiune medie de cca. o mie de cuvinte şi au scop descriptiv şi argumentativ, prezentându-se datele asa cum sunt. Nu se foloseşte persuasiunea pentru a influenţa gândirea cititorului ci este lăsat să judece singur;
- Stirile. Dezbat evenimente apărute recent, au caracter neutru, sunt scurte şi la obiect (mai puţin de o mie de cuvinte);
- Comentarii. Subiectul este un răspuns la un eveniment sau topic, au dimensiune scurtă şi se urmăreşte exprimarea unei opinii. Se pune accent şi pe folosirea persuasiunii pentru convingerea şi altor persoane să adopte opinia autorului comentariului;
- Texte de analiză. Sunt folosite pentru analizarea unui produs, au dimensiune variabilă, în cadrul lor se îmbină datele cu opiniile iar rezultatul este unul comparativ sau apreciabil, de exemplu părerea despre un film, restaurant, etc.;
- Texte promoţionale. Folosite pentru promovarea unor produse, evenimente sau idei, au o lungime care variază dar de obicei sunt scurte, Sunt orientate spre opinii favorabile pentru un anumit scop dar nu prezintă un caracter comparativ;
- Texte de cercetare. Folosite în mediul academic, subiectul este unul asupra căruia se cercetează pe baza datelor stiinţifice existente care au legătură cu subiectul , au o lungime variabilă între 2000 şi 12000 de cuvinte, sunt formale iar tonul este neutru.
- Texte de tipul 'Cum să'. Acest tip de text are un caracter precis, care ghidează în realizarea unei activitaţi. Tonul este instrucţional (pas cu pas) iar adresarea este la persoana a-II-a, se adresează direct cititorului.
Pentru alegerea tipului potrivit de text pe care să-l foloseşti vei ţine cont de următoarele informaţii; locul unde va fi publicat sau distribuit textul, care va fi lumgimea necesară pentru dezbaterea subiectului, care este scopul articolului: de informare sau de convingere, ce fel de ton se va folosi şi dacă doreşti să fii obiectiv sau subiectiv, sau o îmbinare între ele.
Sfaturi pentru scrierea unor articole de calitate:
- Primul paragraf al articolului este cel mai important, pe baza acelui paragraf cititorul va decide dacă va contiuna citirea sau se va oprii. După scrierea articolului este indicat să scrii sau să rescrii introducerea astfel încât acestea să corespundă;
- Sursele de documentare folosite trebuie să provină din surse sigure pentru că acestea vor determina gradul de încredere pe care cititorii (mai ales cei care sunt documentaţi în legătură cu subiectul) o vor acorda articolului şi autorului. Sursele cele mai des folosite sunt internetul - atât site-uri de încredere dar şi site-uri academice, cărţi, articole de specialitate, interviuri şi citări;
- Este utilă introducerea de elemente vizuale doar dacă acestea sunt reprezentative cu subiectul articolului;
- Acordă suficient timp pentru documentare şi pentru intelegerea informaţiile pe care le vei folosi;
- După scrierea articolului, reciteşte articolul cu voce tare. Vei putea să identifici mai uşor eventualele greşeli de ortografie, gramatică sau propozitiile confuze;
- Nu publica imediat articolul ci aşteaptă o perioadă de timp (timp în care să te recreezi sau să nu te mai gândeşti la articol) după care reciteşte-l, dacă tot nu identifici greşeli atunci articolul poate fi publicat. Sau poţi să rogi pe cineva să-şi dea cu parerea despre articol.
Uşurinţa în a scrie un articol presupune o bună stăpânire a limbii române, experienţă în scrierea articolelor care se capătă doar practicând, dar şi creativitate. Abilitatea de a scrie articole de calitate este folositoare oricui şi în foarte multe situaţii atât pe plan personal dar mai ales profesional, insă acest lucru nu se obţine uşor, decât poate dacă posezi talent.
Sursă: training video Lynda.com în engleză 'Writing articles' (Scrierea articolelor)