Ce inseamna Web 2.0

Desi termenul de Web 2.0 pare a fi o versiune imbunatatita a vreunui program, platforma sau tehnologie, acest lucru nu este adevarat. In schimb acesta semnifica o schimbare fundamentala a modului in care utilizatorii folosesc internetul. Faptul ca acele companii care au tinut pasul cu necesitatile si tendintele utilizatorilor au dezvoltat platforme specifice mediului www care sa fie utilizate la scara larga, rezulta ca in spatele a ceea ce se numeste Web 2.0 nu este altceva decat insusi utilizatorului de web si activitatile pe care le desfasoara in mediul online.

Termenul de Web 2.0 a fost folosit pentru prima oara in anul 2004 de catre Tim O'Reilly in cadrul unei conferinte si desi, atat el cat si alti specialisti au incercat sa defineasca acest concept, termenul nu are o definitie oficiala nici in prezent, dar poate fi caracterizat prin impactul pe care o persoana aflata in fata unui calculator conectat la internet il are asupra datelor prezente pe internet - atat din punct de vedere cantitativ dar si calitativ. Atunci cand internetul a inceput sa fie folosit de un numar mare de utilizatori, existau doua categori de persoane: cei care consumau informatia si cei care o produceau, delimitarea dintre cele doua categorii fiind extrem de clara. Corporatiile, firmele, mass media, agentiile guvernamentale, etc. produceau informatie iar utilizatorii internetului o puteau vizualiza. Acest nivel de interactiune dintre informatia de pe internet si utilizatori reprezinta Web 1.0.

Sursa imagine: http://www.mitridat.com/services/web-2.0-development.
In momentul in care utilizatorii obisnuiti au putut participa activ la crearea, modificarea, aprecierea, distribuirea si propagarea datelor prezente online, s-a putut observa o crestere a volumului si diversitatii datelor pe internet. Acest fenomen semnifica trecerea la o etapa ce se manifesta diferit fata de ceea ce era inainte - si de aici apare termenul de Web 2.0

Caracteristicile care stau la baza fenomenului de Web 2.0 sunt:
  1. Comunitatea. Utilizatorii internetului au un rol crucial asupra mediului online transformandu-l in functie de necesitatile acestora. Nevoia de comunicare si de socializare stau la baza existentei Web 2.0 - daca utilizatorii nu ar mai publica, comenta si distribui informatie, atunci platformele si tehnologiile ce sustin Web 2.0 ar deveni inutile.
  2. Tehnologia. Pentru ca diferite persone cu diverse interese sa interactioneze este nevoie si de tehnologia care sa permita acest lucru. De-a lungul timpului, s-au dezvoltat diverse tehnologii precum AJAX, RSS, XML, s.a.m.d. care au permis creare de platforme online pentru fiecare nisa unde exista aceasta necesitate, de exemplu blogurile, wiki-urile, podcasturile, videocastiurile, bookmarking, API-urile web si serviciile web online sunt o parte din cele mai cunoscute servicii de Web 2.0
  3. Arhitectura. Pentru ca exista o foarte mare varietate de servicii Web 2.0 si deci si de diversitate a informatiilor, utilizatorii pun accent si pe posibilitatea de a relationa cu diferite servicii externe unei platformei. Un simplu exemplu este folosirea spatiului din Google Drive in contul GMail.
  4. Aspectul. Un alt aspect observabil ce tine de Web 2.0 este dinamicitatea aspectului - site-urile sunt prezentate intr-o maniera atat interactiva cu utilizatorul dar si complexa din punct de vedere al design-ului.
Pe langa aceste caracteristici, fenomenului Web 2.0 i se poate atribui o serie de proprietati, printre care:
  • site-urile izolate sunt inlocuite de website-uri care distribuie informatia continuta unui numar mare de persoane, oferindu-le posibilitatea de a conlucra la cantitatea si calitatea acestora si de a o transmite cu usurinta;
  • descentralizarea autoritatii astfel ca persoanele sunt libere de a partaja informatii instant;
  • posibilitatea de a organiza si clasifica informatia pentru a deveni mai acesibila pentru alte persoane;
  • partajarea informatiilor permite transmiterea in timp real a unor date in mediul public sau semipublic (unui grup restrans de persoane) in functie de specificatia utilizatorului;
  • Sindicarea informatiilor - datele noi ce apar pe un site pot fi trimise mai departe abonatilor prin intermediul fluxurilor RSS, Atom, etc.;
  • independenta datelor de pe internet de platforma utilizatorului si tipul sistemului folosit de acesta - datele pot fi accesate de oriunde, oricand si de pe orice sistem sau dispozitiv mobil, cu ajutorul unui browser si o conexiune la internet;
  • platformele web au evoluat de la sisteme software la servicii pentru mediul online, cu o gama foarte variata si de buna calitate a serviciilor furnizate.
Serviciile Web 2.0 se clasifica in functie de caracteristicile necesitatilor utilizatorilor, cele mai importante fiind:
  • socializare: Facebook, Twiter, Flickr, MySpace, Friendster, Hi5, etc.;
  • comunicare la distanta: Skype, Yahoo Messenger, Meebo;
  • publicarea de informatii - bloguri si forumuri: Wordpress, Blogger, phpBB, bbPress;
  • mashup sau filtre - programe ce folosesc continut din mai multe surse pentru a crea un serviciu nou: Technorati, Dailymashup;
  • Distributia de fisiere: torente, filelist;
Toate acestea find spuse si tinand cont de faptul ca interactiunea dintre persoane prin intermediul internetului sau dintre o persoana si un sistem informatic tinde mereu sa se transforme, se vorbeste chiar si de apartia, la un moment dat, a Web 3.0. Mai multe informatii gasesti in videoclipul de mai jos.

Despre evolutia Web 1.0, Web 2.0 si aspecte legate de ceea ce ar putea fi Web 3.0