Page Rank, care tradus inseamna rangul Page, numele tragandu-i-se de la dezvoltatorul sau Larry Page, este un concept preluat de catre compania Google si folosit in cadrul celebrului sau motor de cautare. Conform definitiei oficiale data de Google, Page Rank-ului este un algoritm care va acorda o nota de la 0 la 10 unui site si care are are rolul de a “masoara obiectiv importanta paginilor si este calculat cu o formula de mai mult de 500 de milioane de variabile si mai mult de 2 miliarde de termeni. PageRank foloseste structura vasta de legaturi web ca o unealta organizationala. In esenta, Google interpreteaza o legatura de la Pagina A la Pagina B ca un “vot” din partea Paginii A pentru Pagina B. Google evalueaza importanta unei pagini dupa voturile pe care le primeste. Google analizeaza, de asemenea, pagina ce distribuie voturile.”
Cu alte cuvinte, Page Rank este un algoritm specific celui mai folosit motorului de cautare - Google, insa algoritmi asemanatori sunt folositi pentru stabilirea importantei paginilor si pe alte motoare de cautare.
Asadar, o pagina sau un website A este cu atat mai important cu cat are un Page Rank mai mare iar asta este in stransa legatura cu numarul de link-uri catre website-ul A de pe alte situri, luand in considerare atat Page Rank-ul site-urilor care fac trimitere catre A dar si numarul de link-uri la care fac trimitere site-urile respective. De exemplu, o pagina B cu mai multe link-uri - printre care si un link catre pagina A, va acorda o importanta mai mica decat in cazul in care pagina B contine doar un singur link si acela este catre pagina A.
Algoritmul PageRank (PR) functioneaza pe baza urmatoarei formule:
PR(A) = (1 - d) + d * SUM ((PR(I->A)/C(I)), unde
- PR(A) - PageRank-ul paginii A;
- d - constanta care in general are valoarea 0.85;
- PR(I->A) - PageRank-ul unei pagini I care contine un link catre pagini A;
- C(I) - numarul de link-uri al paginii I;
- PR(I->A) / C(I) - PageRank-ul pe care A il primeste de la pagina I;
- SUM ( PR(I->A) / C(I) ) reprezinta totalitatea valorilor PR primite de la toate site-urile care fac trimitere la pagina A.
Cresterea naturala a PageRank-ului unui site se face tinand cont de urmatarele aspecte:
- Continutul acestuia trebuie sa furnizeze informatii complete, cara sa satisfaca necesitatile vizitatorilor. Tocmai de aceea este indicat ca articolele sau paginile sa contina cel putin 300 de cuvinte si sa corespuna titlului avut. In plus, paginile trebuie sa aiba continut unic. Copierea de fraze, sau mai grav, articole sau pagini de pe alte site-uri va avea un impact negativ asupra PR-ului.
- Controlarea modului cum site-ul este vazut de catre motorul de cautare, practica denumita si optimizare pentru motoarele de cautare (SEO). Exemple de actiuni SEO sunt imbunatatirea vitezei de incarcare, imbunatatirea experientei de navigare al vizitatorilor, folosirea unor cuvinte cheie, promovarea interna a paginilor site-ului - trimiterea catre alte pagini ce apartin site-ului, promovarea externa - inscrierea site-ului pe motoarele de cautare si distribuirea articolelor pe retelele sociale.
- Protejarea vizitatorilor site-ului de potentialele pericole existente pe internet. Nu crea link-uri ce trimit catre site-uri nesigure, care gazduiesc programe malware sau initiaza actiuni de phising. Daca o legatura duce catre un astfel de site, PR va cunoaste o scadere drastica. Vezi si cum sa verifici daca un site este sigur.
- Vechimea, volumul si gradul de actualizare cu noi date a site-ului sunt extrem de importante. Cu cat un site este actualizat mai des cu atat volumul de date continute pe site creste, iar in timp acest lucru va determina cresterea continua a PageRank-ului.
- Nu interveniti prea mult in procesul de marire a numarului de legaturi care duc spre site, de exemplu evitati inscrierea acestuia in foarte multe directoare web. Marirea numarului de link-uri catre site trebuie sa se faca fie controlat - prin schimburi de link-uri (link-uri reciproce), cand un site expune o legatura catre un alt site care la randul lui afiseaza o legatura catre primul site mentionat; fie de la sine - cand vizitatorii site-ului gasesc informatii utile si le expun pe alte site-uri sau pe retelele de socializare.
- Obtineti link-uri de la site-uri cu PR cat mai mare, din aceasi nisa, care sa ramana disponibile o perioada cat mai mare de timp, eventual permanent.
Sursa foto: en.wikipedia.org/wiki/PageRank