In decursul acestor 199 de articole am scris despre subiecte variate, in stiluri diferite, incercand sa-mi insusesc un mod personal de a scrie, care sa fie validat drept de calitate de cititori - care gasesc articolele utile - cat si de motoarele de cautare care afiseaza articolele in topul cautarilor specifice unor subiecte sau cuvinte cheie. Inca mai fac greseli ortografice, gramaticale, de incoerenta sau pur si simplu de exprimare deficitara si greu de urmarit, greseli pe care mi le asum si urmaresc a le elimin din componenta viitoarelor articole. Drept urmare, ca un rezumat al propriei activitati, cat si ca un indrumar pentru persoanele care doresc sa se apuce de blogging sau pur si simplu de scris, am sa detaliez cateva dintre caracteristicile care fac ca un articol sa fie de calitate si care denota un grad mare de interes din partea cititorilor, punctand in acelasi timp si greselile frecvente pe care le-am facut sau le fac.
Inainte de a incepe, iata care ar fi definitia unui articol de calitate: un text scris corect ortografic, gramatical si lexical, in care informatia este bine structurata - este usor de parcurs si de inteles de catre variate categorii de persoane (deci fara sa fie folosit un asa zis limbaj de lemn) - si care ofera cititorilor o informatie utila, in concordanta cu subiectul articolului (bine evidentiat si in titlu).
Mai jos gasesti cele mai importante criterii, din punctul meu de vedere, care determina utilitatea unui articol, si de care ar trebui sa tii cont atunci cand doresti sa scrii un articol care sa atraga cititori si sa furnizeze informatii pe care acestia sa le gaseasca utile. Toate acestea sunt atestate si de experienta acumulata de-a lungul timpului, luandu-se deci in considerare si traficul de pe blog.
1. Subiectul/topicul articolului trebuie sa fie unul bine stabilit.
Exista mai multe categorii de articole, unele pot fi foarte ample si necesita structurarea ideii generale in subpuncte, iar altele pot fi scurte - tipice postarilor de pe bloguri. O gresala pe care am facut-o deseori si care trebuie evitata este abordarea mai multor subiecte in cadrul aceluiasi articol, caz in care ideea generala devine ambigua, iar informatia isi pierde coerenta si nu da de inteles o concluzie succinta si lamuritoare cititorului.
Asadar, continutul unui articol nu trebuie sa se extinda in afara unui subiect bine delimitat. In cazul in care se doreste abordarea unui subiect mai amplu, care poate fi divizat in mai multe subpuncte (sau subidei) atunci solutia ideala este ca fiecare dintre acesta sa constituie un articol de sine statator, cu trimiteri la celelalte articole care fac parte din cadrul ideii generale. Articolele foarte lungi sunt de regula greu de urmarit de catre cititori, tocmai pentru ca nu pot filtra in timp util continutul articolului, pentru a ajunge la partea de informatie cautata. Asta, fireste, depinde si de subiectul abordat, dar mai ales de publicul tinta.
2. Titlul articolului trebuie sa fie clar si sa capteze atentia
Titlul este unul dintre aspectele care conteaza foarte mult, facand o prima impresie cititorului, si in acelasi timp, este elementul principal in vizibilitatea pe motoarele de cautare. In primul rand, titlul trebuie sa fie in corespondenta cu continutul articolului si sa exprime cat mai pe scurt si cu un limbaj cat mai natural despre ce este vorba in articol; bine ar fi ca printre cuvintele din titlu sa exista si cateva dintre cuvintele sau gruparile de cuvinte cheie (cele mai folosite) din articol - marind vizibilitatea pe motoarele de cautare (vezi mai multe tehnici de optimizare pentru motoarele de cautate ).
Un alt aspect legat de titlu este ca trebuie sa fie captivant, un titlu banal de multe ori este ignorat. Nu spun ca trebuie sa se foloseasca neaparat cuvine ca "senzational", "incredibil", "fenomenal" sau altele asemenea utilizate la scara larga pe online-ul romanesc, ci doar ca alegerea titlului nu ar trebui sa fie facuta la nimereala sau cu dezinteres.
3. Continutul articolului trebuie sa aiba o structurare usor de dedus si de parcurs
Traim in secolul vitezei, iar acest lucru se poate observa si din manifestarile internautilor. Atunci cand o persoana cauta informatii despre un anumit subiect, scopul principal este sa gaseasca cat mai rapid informatia dorita sau propozitiile, respectiv paragrafele cheie care conclud la informatia pe care doresc sa o afle. Cu cat un cititor este mai tanar, statistic vorbind, cu atat sunt mai mari sansele ca sa petreaca mai putin timp sa citeasca un text este foarte lung si care nu evidentiaza clar punctele cheie - concluzia-, fie ea scrisa sau deductibila.
Fireste, vor fi si cititori care se documenteaza aprofundat in legatura cu subiectul abordat, adica intentioneaza sa citeasca articolul cap-coada, oricat de lung ar fi acesta. Si pentru acestia, cat si pentru cei care doresc sa extraga doar o parte mai mica de informatie din articol, trebuie expus un continut care sa fie usor de parcurs, adica frazele sa nu fie nici prea scurte, pentru ca ar insemna mult spatiu liber si deci mult spatiu de deplasat in jos in cadrul paginii, si nici prea voluminoase, pentru ca ar deveni greu de citit; in medie 3-4 propozitii la o fraza este cel mai favorabil caz - luandu-se in considerare si fontul si marimea fontului folosite pe site.
Un alt aspect il constituie delimitarea continutului, adica structurarea acestuia in blocuri mai usor de urmarit, scanat si pozitionat in cadrul ecranului. Delimitarea se poate face prin adaugarea de subtitluri, crearea de liste, evidentierea unor cuvinte prin formatare bold sau italic, sau prin inserarea de materiale grafice - imagini sau videoclipuri sugestive continutului.
Pe langa faptul ca articolul trebuie sa fie coerent si corect scris din punctul de vedere al normelor de orice natura ale limbii romane, exprimarea trebuie sa fie una cat mai naturala, si sa aiba cele trei parti fundamentale ale unui text, introducere, continut si concluzie. Modalitatea in care este scris un text trebuie sa sustina atentia cititorului in a continua sa citeasca, incheind cu o opinie sau o solutie, subiectiva sau obiectiva.
4. Cantitatea de continut contribuie la calitatea generala a articolului
Am mai scris si intr-un alt articol despre care ar fi lungimea ideala a articolelor de blog, din care reiesea ca un continut mai laborios va fi perceput de catre cititori ca unul de calitate. Daca este sa vorbim practic insa, acest lucru depinde foarte mult de publicul general al site-ului si de subiectul in sine, in unele cazuri subiectul poate fi dezbatut in doar cateva fraze, iar in alte cazuri continutul trebuie sa fie mult mai extins.
Pe baza statisticilor blogului, articolele care au in medie 500 de cuvinte sunt cele mai apreciate pentru un public tinta generalist, axat sau nu pe o nisa anume, avand avantajul ca pot fi citite cu usurinta si intr-un timp relativ scurt. Un text de vreo 500 de cuvinte, echivalentul unui pagini A4 de continut, este suficient pentru orice persoana care doreste sa afle raspunsul/rezolvarea la o anumita chestiune, si care cauta pe un motor de cautare cuvinte care sa duca la o pagina cu raspunsul cautat. Daca pagina respectiva are prea mult continnut si nu este bine formatata atunci utilizatorul va parasi pagina si va cauta o alta in speranta ca va gasi un raspuns mai usor de deslusit. Deci daca scopul articolului este de exprima o idee sau de a face o afirmatie atunci ar trebui sa se tina seama de zicala "ce-i mult strica".
Un continut de peste 1000 de cuvinte este foarte apreciat de persoanele care doresc sa afle noutati din domeniul nisei blogului, in speta persoanele abonate, care revin periodic pe site sau cele care cauta detalii amanuntite despre o anumita tema, Un articol ar trebui sa fie cat mai lung daca are rolul de a dezbate un subiect din multiple viziuni.
Pe scurt:
Titlul este extrem de important, in majoritatea cazurilor datorita acestuia utilizatorul va decide daca il va citit sau nu.
Continutul trebuie sa fie usor de citit si, pe cat posibil, de inteles de catre o categorie mare de persoane (in functie de preocupari, mod de viata, tehnologii folosite, cunostinte despre subiect s.a.).
Chiar daca articolul este de calitate si prezinta un grad mare de interes pentru cititorii interesati de subiect acestuia, asta nu garanteaza ca articolul va fi si popular, pentru ca va exista un anumit grad de competitivitate pe motoarele de cautare pentru respectivul subiect, si de aceea trebuie sa se urmareasca si optimizarea SEO a continutului si a titlului.
Citeste si:
Ce este optimizarea pentru motoarele de cautare - SEO
Metode de a mari pagerank-ul unui site
Ce inseamna sa fii freelancer