De-a lungul timpului, au existat întotdeauna curente literare, artistice sau de altă natură care prezenta viitorul într-o manieră futuristică, cu elemente considerate ireale, fiind vazute mai mult ca o magie decât dezvoltare tehnologică. Același lucru se poate spune și despre hologramele 3D, de exemplu în serialul Star Trek, printre multe alte dispozitive care în zilele noastre fac parte din cotidian, există prezentată și modalitatea futuristică de a reda spațial imagini, eventual conținut video, prin intermediul luminii laser.
Convorbire holografică în Star Trek. |
Cea mai reprezentantă și mai de actualitate dezvoltare în acest domeniu este făcută de Microsoft, care prin intermediul unei tehnologii inovative de a captura mișcarea 3D, au putut să teleporteze vizual o persoană dintr-un loc într-altul, în timp real. Numele folosit pentru a descrie acest proces este holoportare.
Holoportarea sau holografierea este posibilă prin montarea mai multor camere, care capturează grafic un obiect - în cazul holoportării, o persoană - permițând sistemului să o redea grafic tridimensional și să o salveze în format digital - care să poată fi transmis și redat pe un alt sistem compatibil. Și tinând cont că volumul de date corespunzător hologramei este foarte mare - un cadru de hologramă fiind o serie de imagini de foartă bună calitate facute din multiple persective spațiale-, chiar și folosind procedee de compresie a datelor, tot este inovativ modul de transmitere a unei cantități atât de mare de date în timp real.
Holoportarea: teleportarea virtuală în 3D în timp real.
În plus, holoportarea poate fi îmbunătățită calitativ folosind ochelarii de redare a hologramelor HoloLens, deja existenți pe piață.
Microsoft holoLens - ochelarii pentru vizualizarea de holograme în 3D.
Concluzii
Impactul pe care această tehnologie îl are este cu totul neobișnuit comparativ cu modul în care sunt folosite diverse aparate, dispozitive sau tehnologii în prezent, de exemplu cel al comunicațiilor digitale la distanță (deocamdată doar audio și video), al realității virtuale - de exemplu asistentul digital personal Cortana ar putea avea și o înfățisare 3D. Iar cu timpul hologramele 3D ar putea avea aplicații adiacente - cum ar fi, de exemplu, dacă ai putea viziona un film holografic, în care să fii plasat în centrul filmului și să poți vedea întregul spațiu în care se redă filmul, adică o vederea de 360 de grade? sau dacă ai putea interacționa cu holograma, prin intermediul unor jocuri incredibil de realiste?
Practic, tot ce ne separă de toate aceste lucruri sunt cățiva ani de dezvoltare, pentru că baza tehnologica care să facă posibilă capturarea și redarea de holograme există. Firește că acestea vor fi foarte scumpe la început, dar ulterior vor deveni mai accesibile, ținta fiind consumatorul de rând.
De câți ani au fost nevoie pentru ca smartfonurile să se dezvolte până la un stagiu în care ceea ce odinioară părea futuristic acum era cu mult depășit și în același timp banal? de vreo 10 ani! Ținând cont că sistemele de calcul (partea hardware) dar și că mai toate gadget-urile și aparatura modernă continuă să se dezvolte într-o formă sau alta, ceea ce susține dezvoltarea tehnologică din spatele hologramei, se poate presupune că tot cam 10 ani îi vor trebui hologramei 3D să ajungă accesibilă și populară.
Resurse:
http://research.microsoft.com/en-us/projects/holoportation/
https://www.microsoft.com/microsoft-hololens/
Citește și:
Imprimanta 3D - echivalentul modern al revoluției industriale
Ce este internetul tuturor lucrurilor
Unde pot fi folosite dronele